Entä jos alkaisit tehdä ihan mitä huvittaa

maanantai 20. toukokuuta 2013

Pääskysestä ei päivääkään

Vihdoin koitti se päivä, kun vene laskettiin veteen. Mastokin saatiin pystyyn ja puomin asennus oli vaiheessa. Mies oli kunniakkaasti hoitanut kylkien vahauksen ja pohjan maalauksen. Saavuin lasten ja eväskorin kanssa veneelle.

Talven jälkeen on aina mukava tavata venetuttuja rannassa. Naapuri veneemme omistaja kommentoi, että tästä ne ongelmat taas alkavat. Hänellä oli polttoaine muuttunut valkoiseksi. Tarkoittanee käsittääkseni sitä, että tankkiin on päässyt vettä. Toinen venenaapurimme (innokas kilpapurjehtija) kertoi hankkineensa tälle kaudelle aurinkopaneelin. Vitsailimme, että sillä saa varmasti paljon lisää vauhtia. Eräs naapuri naureskeli: "Sommaren är kort och de mesta regnar bort". Valitettavan totta tuokin Suomen kesässä. Tänään helluntaina kuitenkin kaikki hyvin, joten pian vesille!

Kiva on huomata se, että lasten kasvaessa heidän oleilunsa veneellä muuttuu yhä luontevammaksi. Poikani F. halusi osallistua mieheni kanssa puomin paikalleen asentamiseen.

Tyttäreni A. pesi kannen ja tankkasi veneen vesitankin ihan omatoimisesti.

Minulle jäi tehtäväksi purkaa astiat ja muut venetarvikkeet paikoilleen ja tyhjentää eväskori.
Korttiakin ehdin pelata lasten kanssa ja mikä peli sen paremmin veneelle olisi sopinut kuin Kala.

Olemme monesti miettineet, että onko satamasta lähteminen vai sinne saapuminen mukavampaa. Tänään se oli ehdottomasti lähteminen! Köydet irti ja purjeet ylös ja suunta merelle. Purjehtimisessa parasta on se, että kun köydet on irrotettu olet jo perillä. Parasta on se oma rauha, mikä merellä syntyy! Se vapauden tunne, se yhteys luontoon ja oman perheen yhteenkuuluvuuden tunne! "Samassa veneessä tässä ollaan" -tunne.

Satamasta lähdettyämme mieheni meni sisälle kajuuttaan nukkumaan, koska meillä oli eilen illalla ystävät kylässä ja hän oli herännyt aamulla aikaisin venettä vesille laskemaan.

Luontaisesti meille syntyi hyvä työjärjestys tyttäreni A:n kanssa. Hän ohjasi venettä ja antoi minulle purjeen trimmausohjeita ja minä navigoin ja trimmasin purjeita. Uskomatonta, miten selkärangassa hänellä on veneen ohjaaminen. Kryssillä hän esim. ajaa venettä juuri oikeaan kulmaan, ilman, että hänen tarvitsee tarkistaa asiaa vindeksistä lainkaan. Hämmentävää on myös hänen kykynsä nähdä kryssillä todella kaukaa, pääsemmekö jollekkin merkille vai emme. Nämä taidot ovat näköjään optaripurjehduksessa opittuja! Navigointitaitonikin tuntuivat löytyvän talven jäljiltä. Meillä ei ole veneessä lainkaan karttaplotteria, sillä haluamme pitää yllä kartanlukutaitoamme.

Tyttäreni ajoi veneen myös laituriin Stora Herrössä. Minä käytin vain hänen puolestaan kaasua, koska hänellä ei optarissa ole moottoria. Eikä hänellä ollut rantautuessakaan minkäänlaisia ongelmia.

Yritän elää myös veneellä ekologisemmin kuin aiemmin. Olen päättänyt olla käyttämättä kertakaäyttöastioita aina kun se on mahdollista. Tänään keksimme lasten kanssa, että laitamme jokaisen lasiin erivärisen litsinarun, jotta erotamme omat lasimme. Samalla voi kerrata solmut. Minun naruni oli housujeni värinen.

Saaristokaupalta saa tätä loistavaa pastaa, jota voin suositella. Se on niin maukasta! Kaiken lisäksi se sopii veneelle hyvin, sillä sen keittoaika on vain 2-3 min.

Kyllä kesän ensimmäiset kahvit veneellä ovat aina niin maistuvat! Hyvin ansaitut ovat pitkän talven jälkeen myös lasillinen kuohuvaa ja mansikat!

P.S. Kesän ensimmäiset pääskysetkin näimme laiturin alla pesimässä. Tyttäreni siitä riemastuneena, että hei se tarkoittaa sitä, että nyt on kesä. Silloin pitää mennä uimaan! Kasteltuaan varpaansa veteen, totesivat kuitenkin, että ehkä uiminen voi vielä hieman odottaa.

1. Oi mitä kuvia! Ihana tunnelma. Nyt on kyllä kesä, mutta ei ehkä ihan vielä uimaan :)

1. Kiitos kommentistasi. Oli kiva tunnelma, kun lopulta saa talven jälkeen veneen veteen. Se on yksi selvä kesän merkki! Uimakelejä odotellessa...

2. Ihania fiilistelykuvia! Teille purjehdus on ihan koko perheen harrastus, aivan mahtavaa! Kesä on tosiaan täällä pitkän talven jälkeen ja kyllähän se vaatii ehdottomasti kuohuvaa ja mansikoita! :)

1. Kiitos kommentistasi. On kivaa, että olemme onnistuneet tartuttamaan purjehduskuumeen myös lapsiimme ;-) Kesä on niin lyhyt, että jokaisesta hetkestä on nautittava täysillä! Ihania kesäpäiviä myös sinulle!

3. Kivalta näyttää! Pitää laittaa blogi lukulistalle niin pääsee seurailemaan teidän kesäretkiä. Mukavia tuulia!

1. Tervetuloa seurailemaan kesäretkiä ja muutakin elämää! Aurinkoa ja hyviä tuulia myös teille!

4. Ihanasti kirjoitit perheen yhteisestä harrastuksesta ja veneilyn tuomasta yhteishengestä, yhteydestä luontoon ja vapauden tunteesta - siis allekirjoitan NIIN kovasti samat asiat :-). Vaikka tilaa on vähän, on yhteisen olemisen ilo läsnä. Vesillä ollessa on kuin kolmannessa ulottuvuudessa ;-)) - ei paljon arjen asiat paina. Ehkä se on sitä läsnäoloa tässä ja nyt.

Ihanaa tulevaa purjekesää - mutta sehän on nyt alkanut :-)

5. Kiitos! Hyvin kuvattu tuo kolmannessa ulottuvuudessa, sitähän se on -aivan oma maailmansa. Meillä vene on auttamattomasti pieni meidän perheelle, mutta ehkä juuri tuo tiivis tunnelma on ihanaa vaihtelua kotioloille. Ihmiset eivät voi paeta omiin huoneisiinsa, ollaan läsnä, ollaan toisia lähellä. Pidän myös siitä, että veneelle tuo materialismi ei yllä (eikä mahdu). Meillä on siellä vain muutama elämiseen välttämätön tavara. Silloin keskitytään elämän tärkeisiin asioihin, toisiimme. Minua on aina kiehtonut myös tuo merellä syntyvä vapaudentunne; ajatus siitä, että voisin jatkaa matkaa loputtomiin... maailman ääriin. Kivaa päivää!

6. Oi, täältäpä löytyi kauniita kuvia ja ihania fiiliksiä! Pitääkin "koluta" tämä sinun blogi ihan läpi kotaisin =)

1. Kiitos kommentistasi ja tervetuloa koluamaan ;-)