Entä jos alkaisit tehdä ihan mitä huvittaa

Entä jos alkaisit tehdä ihan mitä huvittaa

tiistai 7. toukokuuta 2013

Palvelua vai ei, osa II

Olen kirjottanut palvelusta täällä aiemminkin. Kiinnitän siihen aina kovasti huomiota työstäni johtuen. Mietin asioidessani palvelua tuottavissa yrityksissä, miten heidän palveluaan saattaisi parantaa tai miksi palvelusta jäi niin loistava jälkimaku. Olen kirjoittanut siitä, että hyvä palvelu on kahden ihmisen mukava mieleenpainuva kohtaaminen. Se on kohtaaminen, mistä syntyy jotakin kerrottavaa / ajateltavaa. Tänään asioin sattumalta eräässä kahvilassa ensimmäisen kerran. Vietyäni lapset kouluun minulle jäi muutama tunti aikaa ennen seuraavaa menoani. Päätin käyttää ajan "hyötyliikuntaan" autolla edestakaisin ajelun sijaan. Kävelin lenkin vanhoilla kotiseuduillani Hietsun rannalla ja Merikannontiellä.  



Pysähdyin cafe Regattaan.


Olen kuullut ystävieni puhuvan paikasta sympaattisena kahvilana. Miettiessäni tilaustani kysyin samalla ystävällisen oloiselta myyjältä, että käyhän heillä pankkikortti. Hän pahoitteli, että ei käy. Olin valmis kääntymään pois ja etsimään mahdollisesti automaatin / toisen kahvilan. Kaivelin lompakkoani, josta löysin muutaman liian pienen kolikon ja yhden liian suuren setelin sekä väärää valuuttaa olevia seteleitä. Myyjä sillä aikaa kyseli minulta, että mitä haluaisin. Päädyin kuppiin teetä ja karjalanpiirakkaan munavoilla. Hän kirjoitti minulle kahvilan käyntikortin taakse summan ja sanoi, että voisin käydä maksamassa joku toinen kerta. Hän lisäsi, että tässähän muuten aamu alkaisi ikävästi. Ihmeissäni kiittelin häntä kovasti joustavasta palvelusta ja samalla ehdotin, että voisin maksaa myös heidän tilille, kun pääsen kotiin. Hän sanoi, että se ei käy, mutta poikkea joskus maksamaan hän huikkasi. Lupasin tulla. Istuin ulos kummissani moisesta joviaalista toiminnasta. Eräs mies, joka oli istunut kahvilassa sisällä pysähtyi kohdalleni. Hän kertoi, että oli myös ihaillen seurannut myyjän toimintaa asioidessani. Lisäksi hän kertoi minulle, että asiakas joka oli tullut kahvilaan minun jälkeeni oli tullut maksamaan edellisen kerran velkansa. Meille suomalaisille velan maksaminen on kunnian asia, joten en usko, että monikaan jättää velkojaan maksamatta. Varma olen myös siitä, että muutama maksamatonkin velka on tämän toiminnan arvoista. Uskon, että tämä joustava palvelu tuo tullessaan asiakkaita. Tämä kahvila oli todellakin hyvän mielen kahvila! Olen aivan varma, että menen kahvilaan toistekin, enkä ainostaan velkojeni vuoksi!



Lähtiessäni kahvilasta katselin ympärilleni hieman uusin silmin, hymyssä suin. No mitä voi odottaa kioskikahvilalta, jonne asiakas kävelee punaista mattoa pitkin? Aika vitsikäs paikka... kaikin puolin!

 
 
 

2 kommenttia:

  1. Hyvä palvelu on sellainen, jota nykyään arvostan entistä enemmän. Ihanaa palvelua sait Regatassa. Ja nyt kun jaoit sen kanssamme, sait minut innostumaan siellä käymisestä. Itse kävin viime vkloppuna kahvila Tyynissä, ja siellä edellinen asiakas sai samanlailla kahvinsa ilmaiseksi, ja sanoilla että voi tulla sen maksamaan myöhemmin. Vau! Itse kiinnitin jo useamman kerran huomiota Espoon Ison Omenan Vero Modassa. Asioin siellä aika usein esikoisen kanssa, ja aina saan nopeaa ja hyvää palvelua. On sillä merkitystä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kyllä hyvä palvelu saa asiakkaan palaamaan uudelleen. Minä taidan piipahtaa joku päivä sinun kirjoituksesi innoittamana kahvila Tyynissä. Kuulosti ja näytti myös kivalta paikalta! Hyvää Helatorstaita!

      Poista