Entä jos alkaisit tehdä ihan mitä huvittaa

Entä jos alkaisit tehdä ihan mitä huvittaa

perjantai 7. kesäkuuta 2013

Merimiestaitoja ja kilpapurjehdusta

Olen kirjoittanut täällä aiemmin "matkalla purjehtijaksi"- postauksen. Tämä olkoon jatkoa sille eli matkalla purjehtijaksi osa 2.

Tällä kertaa osallistuin Burn Out Cityn järjestämälle 606 veneiden purjehduskurssille, joka järjestettiin BS:llä Kulosaaressa. Seuranani oli kaksi työkaveriani. Kurssi järjestettiin kolmena iltana yhteensä 13,5h.

Aluksi kertasimme väistämissäännöt, merimerkit ja solmut. Nehän on hyvä kerrata aina talven jälkeen. 

 
Solmuista kertasimme tärkeimmät eli paalusolmun, ulkosorkan, siansorkan, kasisolmun ja merimiessolmun.  


Ensimmäinen iltamme jatkui veneiden rikaamisella. Kurssi oli Ladies sailing nimellä. Kolme veneellistä naisia, mutta huomaatteko tuon yhden veneen? 

Olihan se aika jännä tunne lähteä kapeahkosta laiturista ilman moottoria. Totuttelimme veneeseen. Yksi meistä hoiteli keulapurjetta, toinen isoa ja kolmas ajoi. Vaihdoimme välillä aina rooleja, jotta kaikille tulivat kaikki roolit tutuiksi. Pyrimme saamaan purjeet optimitrimmiin. 
Keskenämme emme olleet purjehtineet koskaan aikaisemmin. Huomasimme pian, että meille miehistönä työskentely on niin tuttua, että se oli lähes saumatonta. Meille on myös luonnollista, että yksi on aina kippari ja antaa käskyt. Yhteinen tapa kommunikoida ja yhteisen päämäärän eteen työskentely on hyvin vaivatonta. Luontevaa on myös huolehtia turvallisuudesta niin omasta kuin toistenkin. 

   
Seuraavana iltana jatkoimme muuten samoja harjoituksia. Lisähaasteena otimme spinnun mukaan harjoituksiin. 

Jiippasimme varmasti kymmenen kertaa, joten sekin alkoi vähitellen sujumaan. 
Todella opettavainen harjoitus! 

Kolmas ilta alkoi niin, että opettajat sanoivat istuvansa kahvilla rannassa ja saisimme lähteä keskenämme. He tulivat tekemään meille myöhemmin radan, kisoja varten. Me olimme tuo "Team Aktia".





Tuulta olisi voinut olla välillä hieman enemmän, mutta aurinkoa oli sitten senkin edestä joka ilta. 


Kolmesta lähdöstä emme valitettavasti onnistuneet voittamaan yhtään, mutta opimme paljon ja hauskaa oli! 

Kurssin päätyttyä olin tyytyväinen siihen, että olin toteuttanut yhden uuden vuoden lupaukseni. Olin osallistunut 606 kurssille. Olin oppinut purjehtimaan uutta venetyyppiä. Olin osannut lähteä satamasta ja rantautua varsin mallikkaasti purjein. Olin oppinut paljon uutta purjeiden trimmauksesta. Olin myös toteuttanut vuosien haaveeni...
olimme purjehtineet naismiehistöllä. Olimme jopa osallistuneet purjehduskilpailuun tällä miehistöllä! 

Meidän pitää ehdottomasti jatkaa harjoituksia! Tämä ei tarkoita sitä, ettenkö yhä rakastaisi perheemme yhteisiä purjehdusretkiä, mutta tämä oli minulle yksi suuri askel eteenpäin matkalla purjehtijaksi! Olen niin kiitollinen ja iloinen tästä kokemuksesta! 

Hyvää viikonloppua!  
  

 

2 kommenttia: